Je fiets voorbereiden op een belangrijke tocht..

0
78

Veel liefhebbers weten dat het onderhouden van je fiets belangrijk is. Als je met een goed onderhouden fiets aan een tocht begint, heb je minder kans op pech of ongemakken. Toch kan er altijd iets gebeuren. 

Met onderstaande tips kunt u het risico op ongemakken en pech verminderen. Er is namelijk niks vervelender dan oponthoud tijdens een belangrijke / leuke  fietstocht.

Het is altijd handig om je fiets op een aantal zaken zelf te kunnen checken. De check hoeft niet meer dan 15 minuten te kosten:

Controleer de banden
Controleer de avond voor een belangrijke tocht uw banden op steentjes. Vaak zitten er kleine steentjes in de banden. Laat de banden leeglopen en pulk met je nagel of iets anders scherp voorzichtig het steentje uit het rubber vandaan. Laat na een fietsrit uw banden iets aflopen. Hiermee voorkom je kleine haarscheurtjes die anders op den duur in het profiel komen.

Controleer de wielen en spaken
Een eenvoudige check kun je zelf doen door een draaiend wiel te bekijken op ‘rechtheid’ en daarnaast alle spaken op ‘spanning’ te voelen. Zit er een slinger in en en voel je spaken die los zitten of krom zijn, is het echter zaak dit door een specialist te laten repareren. 

Vooral bij nieuwe wielen, waar je net een aantal keer op gefietst hebt, kunnen spaken door de belasting wat losser gaan zitten. 

Controleer de remmen
Remkabels rekken en de remblokken slijten. Knijp in je rem om te zien of je nog niet met je rem tegen het stuur aan komt. Als je remblokken versleten zijn, moet je ze vervangen. Dit is vaak te zien aan de groeven in de remblokken. Zodra die verdwijnen, dienen ze vervangen te worden. 

Kijk ook even of de remblokken goed aansluiten op het remdeel van je velg. De remblokken mogen absoluut niet je band raken. Je remhendel hoort ook soepel terug te komen na het inknijpen. Als het niet niet zo is, dient je remkabel vervangen of in te vetten.

Contoleer de derailleurkabels
Vooral belangrijk bij een nieuwe fiets of als de kabels onlangs vervangen zijn. Na een aantal fietsritten komt er rek op de kabels, waardoor de derailleur minder nauwkeurig schakelt. In dit geval moet je de kabelspanning iets vergroten. Bij de achterderailleur is vaak simpel te doen door de kabelinvoer (daar waar de buitenkabel de derailleur in gaat) iets uit te draaien. Test vervolgens de schakel functies opnieuw. 

Controleer de stuurpen
Door je voorwiel tussen je benen te houden en aan het stuur te trekken weet je of je stuur goed vast zit of niet. Als dit niet goed vast aanvoelt, moet je de stuurpen vastzetten. Doe dit met een momentsleutel. Vaak staat het moment van aandraaien wel op de stuurpen. Heb je geen momentsleutel, doe het dan met veel gevoel. Te strak aandraaien kan je stuurpen van breken of de draad uit de pen stuk gaan. 

Controleer het zadel
Trek even zijwaarts aan het zadel op te kijken of het goed vastzit. Kijk ook even of je zadel goed recht staat. Hiermee kan je >>>>zitvlak problemen voorkomen <<< link naar artikelzitvlak

Oplossen pech onderweg
Hiervoor is een zadeltasje perfect. Handig om hierin te doen:

  • Reserve binnenband evt. ook plakspullen
  • Een stukje canvas of  buitenband om een scheur in je buitenband van binnenuit af te dekken. (eventueel een briefje geld kan ook helpen)
  • Gereedschap, met imbus, schroevendraaier, spaaksleutel, en een tool voor het ponsen van de ketting
  • Bandenwippers
  • Handpompje (kan je ook in je fietsshirt dragen.)
  • Geld en kaartje met je NAW gegevens zodat men weet wie je bent, mocht er iets gebeuren.

Draaiende delen
Een belangrijke weerstand is die van de draaiende delen. Dit zijn de lagers, ketting en tandwielen. Laat beide checken op slijtage en zorg dat ze schoon en gesmeerd zijn. Ontvetter en kettingspray zijn de benodigdheden voor de doe-het-zelvers. Als de tandwielen goed gesmeerd zijn glijden ze makkelijker over de tandwielen zonder een tandwiel over te slaan.

Laatste check
De laatste check kan zijn dat u de boutjes van stuur, bidonhouder, fietsteller, zadeltasje en zadel even checkt of ze vast zitten, zeker na langdurige inactiviteit. En wanneer ook de snelspanners van beide wielen goed vast zitten, staat niets u meer in de weg………. Al mag het frame deze dag ook wel extra glimmen!!?