HERSTEL NA EEN ZWARE RIT

0
57


We zien de ene na de andere wielrenner in een kliko en alternatieve bak met koud water stappen om zo snel mogelijk weer te herstellen. Des te eerder je weer een andere training kunt afwerken. Ook een bezoek aan de masseur is voor elke prof vaste kost. Maar wat kun je nog meer doen en wat doe jij zelf om je herstel te bevorderen??

Koud waterbad

Ga een klein kwartiertje met je benen (of verder) in koud water zitten. Je zet je lichaam aan om zich, onder invloed van die koude prikkels, sneller te gaan herstellen. Het water is tussen de 10 en 14 graden. Doe het zo snel mogelijk na je inspanning, en pas op met lagere temperaturen!

Warmte therapie

Hoewel de wetenschap niet veel kan bewijzen op dit vlak, zijn de ervaringen wel relevant. Door de warmte van een bad of een sauna, verhoog je je lichaamstemperatuur en voel je minder spierspanning na een sessie. Als je je hier goed bij voelt, is het zeker aan te raden dit te blijven doen. Dit is ook meteen de reden dat prof renners dit niet een dag voor een koers doen. Dan wil je je spanning juist niet helemaal kwijt zijn.

Combinatie: Wisselbaden

Door de twee bovengenoemde af te wisselen ervaar je ook een heerlijk ontspannen gevoel. Een aanrader om daarna in slaap te vallen. Wissel bij deze vorm van herstel twee baden af, met temperaturen van 10 tot 15 en 35 tot 40 graden.

Masseur

Bijna iedereen ervaart een massage als prettig en goed voor het herstel. Maar ook hier is wetenschappelijk bewijs zeer beperkt. Dus ook in deze kwestie: doe waar je je goed bij voelt. Het ontspannen gevoel dat je eventueel na de tijd hebt, werkt sowieso positief.

Compressiekousen

Deze methode is gebaseerd op een aflopende druk in je benen, vanaf je voeten/enkels gezien. Daar is de druk het grootst en richting knie en bovenbeen neemt de druk af. Hoewel testen geen fysiek herstel kunnen aan tonen, zijn er wel degelijk voordelen te noemen. Een daarvan is het tegengaan van vochtophoping in de onderbenen. Denk aan vliegreizen en lange autoritten, die ‘dikke enkels’ kunnen veroorzaken.

En er zijn meer alternatieven, maar wat doe jij als je morgen weer fit op de fiets wilt zitten??