DE SCHIJFREMMEN VAN LARS

0
70

Van der Haar met ‘schijven’ door de blubber

De scherp oplettende kijker bij de veldrit in Ronse, viel het op dat er een renner met hydraulische schijfremmen reed. Op het loodzware, kletsnatte en technisch zeer moeilijke parcours, was hij de enige prof die hier gebruik van maakte. Het remsysteem dat we nu vooral kennen van de mountainbike, levert hem zeker voordeel op. Wielertips vroeg hem na de koers van zondagmiddag om uitleg.

Hoi Lars. Naast je sterke fysieke optreden tussen de grote tenoren, viel je ons ook materiaal technisch op. Waarom ben jij de enige gebruiker van de schijven?

“Ons team wil voorop lopen qua innovatie. Onze fietsenfabrikant Giant wil het allerbeste voor onze crossers. Ook coach Richard Groenendaal wilde graag deze verbetering doorvoeren. Naast Giant moest dus ook onderdelenfabrikant Shimano hard aan de bak, om alles klaar te ‘schijf’ klaar te maken voor dit winterseizoen en het is gelukt!”

Heb je ze voor en achter?

“Ja. Omdat je anders twee verschillende remhendels hebt. Bij de mechanische uitvoering is de vorm van de hendel heel anders. Ik denk dat dat niet zo lekker rijdt.”

Wat zijn de voordelen?

“Je hebt niet alleen een meer constante, maar ook een veel sterkere remkracht. Ideaal dus om anderen er in de bochten uit te remmen. Al maak ik een slechte start, kan ik dat al in de eerste bocht compenseren. En zoals vandaag met die gladde steile afdalingen, kon ik rustig met de handen op het stuur remmen, terwijl de anderen onder in de beugel met volle kracht in de remmen moesten knijpen. Ik rij daar relatief ontspannen naar beneden.”

En zijn er nadelen?

“Op een zand parcours zul je soms misschien iets horen, omdat er wat zand tussen blijft zitten. Maar dat voel ik niet en heb ik geen last van”.

Wat vraagt het qua aanpassingen van de fietsen bouwers?

“Een frame moet aanpassingen hebben om de speciale remhoeven te monteren, net als bij veel mountainbikes. En de wielen moeten speciaal voor schijven zijn gemaakt. Dus we hebben heel veel nieuw materiaal, nu we deze overstap gemaakt hebben”.

Maak je er op elk parcours gebruik van?

“Ja. Ik heb zowel op snelle en technisch zware parcoursen voordeel. Op een snelle omloop kan hele scherpe binnenbochten nemen en met technische afdalingen rijd ik comfortabeler naar beneden. Ik heb de fiets veel beter onder controle dan voorheen”.

Wanneer zien we je concurrenten volgen?

“Ik denk dat er volgend jaar al een paar meer zijn, maar pas het jaar erop de rest. Het mag nog wel even duren”.

Hoe lang heb je hiermee getest afgelopen maanden?

“Al vanaf maart heb ik alle materialen uitvoerig getest. Het blijft spannend wanneer dan nu de echte wedstrijden zijn begonnen, maar het werkt super!”

Hoe werk het?  En kan het nog verbeterd worden?

“Het werkt op oliedruk en geeft daardoor veel meer remkracht, zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Dit geeft me veel meer ontspanning tijdens de koersen. Het blijft altijd zoeken naar verbeteringen, maar ik ben enorm enthousiast. Misschien dat ik de oliedruk nog iets omhoog laat afstellen, zodat ik minder in hoef te knijpen. Maar dat is echt de finetuning”.

En tot slot de allerbelangrijkste vraag: adviseer je onze Wielertips-volgers om ook met schijfremmen op de crosser, het veld in te gaan??

“Ja natuurlijk! Het remt beter en dus is het veel veiliger. De enige tip die ik een toerder op een crosfiets geef, is hardere remblokken te kiezen. Die gaan langer mee. Ik kies in wedstrijden voor iets zachtere in de voorrem, maar die heb je op recreatief niveau niet nodig. Ik heb elke koers nieuwe. En voor mensen die een hekel hebben aan poetsen. Onderhoud is snel gedaan, je hebt minder bewegende delen”.

Bedankt, succes in de volgende cross!