De basis voor race positie

0
59

De ideale fietshouding

De basis van de fietshouding is dat je lichaamsgewicht verdeelt is over drie onderdelen: zadel, stuur en pedalen.

De Ideale fietshouding is de beste houding waarbij het rendement tussen de luchtweerstand en krachtlevering maximaal is. Denk aan de praktijk. Ga je plat liggen om weinig wind te vangen, dan kun je minder kracht leveren. Dit werkt ook andersom. Daartussen ligt dus de oplossing. Uiteindelijk zal je het langer uithouden in de houding waarin je je het lekkerst voelt. 

De Racehouding
Deze houding nemen we aan als we onze (lucht)weerstand willen verlagen. We moeten dus aerodynamisch zijn. Twee dingen die dit bepalen zijn ons frontaal oppervlak en de zogenaamde cw. waarde (aerodynamische efficiëntie). Beide waarden moeten in theorie zo laag mogelijk zijn.

Waar de profs de windtunnel in gaan, bekijken wij het gewoon thuis in de spiegel. Ga op je fiets zitten en kijk je recht in de spiegel. Wat zie je? Je armen steken uit, je hoofd steekt boven je rug uit en romp en schouders vangen veel wind.

Elleboog iets inzakken, zorgt dat je het frontaal oppervlak verlaagd..

Een smaller stuur en/of je armen naar binnen houden, scheelt al behoorlijk. Kijk eens naar je oppervlak als je onder in de beugel pakt in plaats van bovenop je remgrepen. Zo vang je veel minder wind.

Omdat dit fysiek niet voor iedereen lang vol te houden is, wissel je beide houdingen af. En als je te ver voorover gaat, zul je merken dat de hoek tussen je bovenbenen en je romp zo klein wordt, dat je minder kracht hebt. Te diep betekent dus vermogensverlies!

Een tweede optie voor een racehouding moet je van de zijkant bekijken. Houd je handen gewoon bovenop de grepen, maar zak door je ellebogen tot de onderarm horizontaal is. Wanneer je nu een vooraanzicht maakt, zie je dat het oppervlak van je armen gehalveerd is!! Winst!!

Door met je ellebogen iets in te zaken komt je onderarm horizontaal. Hiermee verlaag je het frontaal oppervlak!

Titel: Door het frontaal oppervlak te minimaliseren vang je minder wind.

De rug zal nu redelijk vlak moeten liggen (lagere cw). En als je dan nog eens je hoofd tussen je schouders omlaag trekt, zodat die niet helemaal boven je romp uitsteekt, hebben we het frontale oppervlak geminimaliseerd

Factoren die bepalend zijn voor onze fietshouding, de 3 belangrijkste zijn:

1. De zithoek (hoever achter de bracket) , afhankelijk van hoek b in tekening

2. Zitlengte (stuur-zadel)

3. Zithoogte (zadel – bracket)

Kijken we gedetailleerd, kunnen we ook naar de volgende maten kijken:

4. Cranklengte

5. Stuurbreedte

Zithoek

Deze bepalen we door te kijken hoe ver je achter de bracket zit. Trek je een denkbeeldige loodlijn vanuit het center van de bracket omhoog, dan zie je dat het zadelpunt daar achter zit.

Vaak is deze hoek van je zitbuis rond de 73 graden (wegfietsen) en varieer je vooral door een zadelpen te kiezen die of recht is of tot max. 25mm naar achter gaat (setback) Verder kun je de afstelling regelen door de zadelbrug zo te verschuiven, dat je op je voorkeursstand uit komt.

Op kracht of souplesse
Kijk eerst naar je huidige fietshouding. Bepaal eerst de afstand die je achter het bracket zit. Dit hangt af van je beenlengte en persoonlijke voorkeurspositie. Hoe langer de (boven)benen, hoe langer deze afstand. Met de voorkeur wordt bedoeld of je meer op kracht of op souplesse rijdt. Trap je graag lichter, zit je iets verder naar voren. Op kracht zit je verder naar achter.

Bij de hoogte bepaling zorg je dat je been in onderste positie NOOIT in de strekking komt! Daarna bepaal je hoever je met je lichaam /  handen naar voren moet / kunt.

Tekstvak: De geometrie van een fietsframe is belangrijk voor een goede fietshouding

Zitlengte
Deze maat wordt bepaald door de bovenbuis en de stuurpen. Zorg dat deze zorgvuldig opgemeten wordt, want een te groot (en lang) frame zorgt er voor dat je een te korte stuurpen moet monteren. Dit gaat ten koste van het stuurgedrag. De meeste mensen ervaren een penlengte van tussen de 9 en 13 cm als het meest prettig.

Zithoogte

De zitbuis en de zadelpen (incl. zadel) bepalen hoe hoog je zit. Een detail hierbij is dat je cranklengte hierbij ook bekeken moet worden. Je beenlengte in net niet gestrekte positie is de bepalende factor. In deze positie is je pedaal helemaal beneden en heeft je cranklengte dus wel degelijk invloed.

Dit wordt vaak als een vast gegeven genomen, maar cranks zijn er wel degelijk in diverse maten. Afhankelijk van je (boven)been lengte en voorkeur voor kracht of souplesse, kies je deze lengte.

Hoe langer je been, hoe langer je cranks. En hoe lager je favoriete trapfrequentie, hoe langer je crank. Wanneer je sneller rond wilt trappen, is het makkelijker om een kleinere omtrekcirkel te trappen.

Stuurbreedte
Voor het comfort kiezen veel renners een breed stuur. Voor wie snelheid belangrijker wordt, kan een smallere variant gekozen worden. Gemiddeld is een stuur 42cm, een bredere 44cm. Tegenwoordig zie je soms een 40cm, om zoals eerder beschreven, je fietshouding meer aerodynamisch te maken.

Deskundig advies
Het lijkt simpel, Maar deskundig advies en eventuele metingen om tot een ideale fietshouding te komen, kunnen je grote voordelen opleveren en ook de nodige blessures voorkomen.

Ook kunnen de veranderingen blessures opleveren. Vertrouw daarom niet blind op fietsmetingen. Als je al jaren blessurevrij fietst is het vaak niet verstandig om grote veranderingen aan te brengen. 

Veranderingen kunnen gemakkelijk leiden tot blessures. Het belangrijkste is dat jij je comfortabel voelt in een bepaalde houding. Dit is belangrijker dan dat een deskundig iemand die door middel van een (dure complexe) fietsmeting bepaald wat jouw goede houding is. 

Racehouding vs minder comfort

Berekeningen en metingen kunnen een redelijke basis aangeven, maar weten niet wat jouw lichaam het fijnste vindt. Dat voel jij zelf het beste. Als je net een nieuwe fiets hebt, is het handig om je eerste rit alleen te gaan. Neem dan een imbussetje mee om zo de laatste aanpassingen te kunnen doen. Vaak is dit millimeter werk, maar je vind de goede houding vanzelf.