AFVALTIPS VOOR WIELRENNERS

Op een gezonde manier van het wintervet af

0
63

– Nuchtere maag trainen.

Hardlopers doen het vaak. Het werkt ook goed bij wielrenners alleen doe het niet langer dan een uur!

Als je s’ochtends wakker wordt heb je de laatste 8 a 10 uur niks gegeten. Je komt dus meteen in je reserves te fietsen. Veel profs combineren nuchter trainen met een paar sterke espresso’s om zo de vetverbranding te versterken. Als je terug komt neem dan wel een goed ontbijt.

-Bewaar gels en energierepen voor belangrijke tochten of wedstrijden

De gels en energierepen bevatten enorm grote hoeveelheden energie die snel opgenomen worden. Dit is belangrijk als je moet presteren. Maar voor een training is het vaak te veel energie en zijn het dikmakers. Neem daarom met trainen een banaan of iets van brood met jam mee.

-Neem dorstlessers of elektrolyten drinken in plaats van een energie drink.

Bijna alle energiedrink bevatten teveel koolhydraten met een hoge glucose index. Deze komen erg snel in je spieren. Wat bij een training korter dan twee uur niet heel noodzakelijk is.

Je kan een energiedrink als bv AA drink goed verdunnen met water. Is nog voordeliger ook. Je zult merken dat je minder last hebt van maagzuur ook.

-plan je fietsritten.

Plan bijvoorbeeld vijf trainingen van een uur. Dit heeft meer effect dan een keer vijf uur in de week fietsen.

-Stop met suiker in de thee en koffie

Als je eenmaal gewend bent aan geen suiker in je koffie of thee, dan wil je niets anders meer. Het scheelt je veel calorien en misschien wel een aantal tandarts bezoeken..

-Laat zoete dranken staan

Een speciale koffie bij een Douwe Egberts café levert snel 590 calorieën, dit is te vergelijken met twee McDonalds cheeseburgers. Ook alcohol is goed om te laten staan. De stof alcohol heeft de kenmerk dat het 7 calorieën per gram bevat. Bradley Wiggins neemt altijd Vodka-Tonic light dit bevat zo’n 95 calorieën

-Maak je rondje iets langer

Als je lichaam gewend is aan dezelfde afstanden fietsen en dezelfde voedingsinname. Verleng je fietsrondje dan eens met een kwartier en blijf hetzelfde eten. Dit zorgt ervoor dat je meer verbrand dan je aan calorieën in neemt. Wat resulteert in vetverbranding.

-Neem geen eten meer laat op de avond.

Eet s’ochtends veel, op de middag een gezonde lunch en s’avonds geen grote hoeveelheden meer. Een goed ontbijt wordt gedurende de dag wel verbrand. Een zwaar diner echter niet. Na het diner zit je meestal op de bank of lig je op bed.

Afval tips van Lars Boom:

Lars hoeft niet vaak af te vallen, maar als het moet dan doet hij een palio dieet.  Hij doet dit als volgt: Voor de training neemt hij veel ei met spek als ontbijt. Dit stimuleert je lichaam om meer vet te gaan verbranden. Tijdens de training neemt hij alleen water en eet niks. Met een goede basis is het mogelijk om enkel op veel ei en spek trainingen van 5 uur te doen.

Na de training neemt hij weer eiwitten, amper koolhydraten. Dus geen pasta, brood of aardappelen.

Algemene afval tips zijn voor hem de cola of andere zoete dranken vervangen voor water en meer fruit drinken.