6 Tips om vallen met de racefiets te voorkomen

0
23

Het minst leuke aan het fietsen is het vallen. Vooral vallen met een racefiets op verhard wegdek kan ernstige gevolgen hebben voor jezelf en je fiets. Veel valpartijen kunnen voorkomen worden door de juiste technieken. Daarom hieronder de belangrijkste tips om niet te vallen met fietsen.

1. Remmen op de juiste manier
De beste manier om snelheid te minderen is door te remmen met de voorrem. Belangrijk hierbij is dat je je gewicht goed op je zadel houdt. Anders komt je achterwiel omhoog en lig je voor over. Tijdens een afdaling kan je achterwiel nog eerder omhoog komen. Daarom is het beste om tijdens de afdaling vooral je achterrem en zo nodig gedoseerd je voorrem te gebruiken. Voorkom (te hard ) remmen in bochten, zo kun je gemakkelijk weg glijden, zeker met nat wegdek. 

2. Bochtentechniek
Voor de bocht moet je je snelheid aanpassen aan de scherpte van de bocht. Schakel ook meteen even terug. Zolang je fiets recht staat kan je remmen. Daarna remmen los, goed de bocht door kijken en focus je op een mooie geleidelijke lijn. Je pedaal aan de binnenkant van bocht moet omhoog staan. Deze komt anders op de grond. Met de pedaal aan de buitenkant van de bocht kan je kracht zetten om meer druk op het wegdek uit te oefenen. Doordat je voor de bocht terug geschakeld hebt, kan je meteen na de bocht je snelheid weer opvoeren.

3. Nat wegdek
De regels voor nat wegdek zijn hetzelfde als voor droog wegdek. Wel is het verstandig om je bandenspanning met 1 a 2 bar te verminderen. Hierdoor heb je meer grip met nat wegdek. Het gevaarlijke aan nat wegdek is dat fouten in de techniek snel tot een valpartij leiden. Houd ook rekening met een langere remweg. 

4. Langs je voorrijder heen kijken, probeer ver zicht te houden
Als je alleen of vooraan een groep fietst, is het logisch dat je goed overzicht hebt. Maar ook achter iemand, is het van belang dat je weet wat er komen gaat. Dus kijk langs je voorgangers heen om te kunnen anticiperen.
Vooral met paaltjes en vluchtheuvels is dit belangrijk. Zorg ook altijd dat de koprijders van je groep signalen geven wanneer er gevaar dreigt. Dat maakt iedereen alert en voorkomt valpartijen.

5. Let op binnen bebouwde kom!
Veel valpartijen ontstaan door andere weggebruikers die de snelheid van wielrenners verkeerd inschatten. Vooral binnen de bebouwde kom kunnen veel onverwachte dingen gebeuren. Fiets daarom altijd rustig door de bebouwde kom. Hieronder twee tekeningen van veel voorkomende gevaarlijke situaties:

Houd rekening met autodeuren die onverwachts opengaan..
Auto’s zien je vaak niet of onderschatten je snelheid

6. De juiste bandenspanning
Veel wielrenners pompen hun banden te hard op. Dit kan nadelig zijn bij nat en slecht wegdek en in bochten. Voor een gemiddeld renner is 8 bar met 23mm ruim voldoende. Tegenwoordig is de bredere variant van 25mm erg in trek, zelfs bij professionals. Deze rijden met 6,5 tot 7 bar feilloos over een bochtig parcours. Op elke band staat aan de zijkant een maximale spanning aan gegeven.

Veel situaties heb je zelf niet in de hand. Door vaker te fietsen herken je gevaarlijke situaties eerder en krijg je een betere controle over je fiets. Vallen kan iedereen overkomen. Zorg daarom dat je altijd een valhelm draagt.